19. /2018. 02. 19.

Hölgyeim csak okosan!

Ahhoz hasonlóan, ahogy kitapasztaljuk, hogy például milyen fazonú ruhák, milyen színek előnyösek, meg kell tanulnunk azt is, hogy ‚ milyen cipők állnak jól.

A cipőválasztás sokaknál elsősorban ízlés kérdése: a tetszetős, ugyanakkor kényelmetlen cipők viselésével járó egészségügyi kockázatokat hajlamosak vagyunk alábecsülni. Pedig a lábfej a test alapja, így ha nem megfelelő cipőkben járunk, azzal nem csupán a lábunknak, hanem az egész testünknek árthatunk. 

A lapos sem jó

„Sem a túl magas sarkú, sem pedig a teljesen lapos talpú cipők viselése nem egészséges – szögezte le Atyai László ortopéd szakemeber. – Ha egészségtelen cipőket viselünk, az tulajdonképpen mindenre kihat, ami fölötte van. Megterheli a lábfejet, a térdet, a gerincet és az ágyéki csigolyákat. A lábfejen bőrkeményedések, kalapácsujj és bütykök jelennek meg, megsüllyed a boltozat, a boka, hosszú távon pedig akár komolyabb deformációk is kialakulhatnak. Emellett súlyos térd- és derékpanaszok, gerincproblémák jelentkezhetnek.

Jobban oda kellene figyelnünk a lábainkra, ugyanis ha már kialakultak a panaszok, azt csak hosszú idő alatt, speciális kezelésekkel lehet helyreállítani” – figyelmeztetett a szakember.

Ismerd a lábfejed! 

Atyai László cipőtervező szerint fontos, hogy ismerjük a lábfejünket: „Minden lábfej más, és az idők során változik. Ahhoz hasonlóan, ahogy kitapasztaljuk, hogy például milyen fazonú ruhák, milyen színek előnyösek, meg kell tanulnunk azt is, hogy, milyen cipők állnak jól‘ – fogalmazott László. Ez nem csupán esztétikailag, hanem egészségügyileg is lényeges: „Számít, hogy a cipő felépítése mennyire követi az anatómiát” – tette hozzá.

Megkérdezettünk azt tanácsolta, hogy a nagyon szintetikus anyagú cipőket kerüljük, lehetőség szerint válasszunk bőrből készült lábbelit, mivel az nem csupán strapabíróbb, de egészségesebb is. Kétségtelen persze, hogy az igényes cipők rendszerint nem olcsók, mint ahogy az is, hogy a magas ár sem jelent mindig biztosítékot. „Nem feltétlenül az ár a meghatározó, de tény, hogy a minőségi cipőnek megkérik az árát. Ilyenkor nem csupán a márkát és a felhasznált anyagokat kell megfizetnünk, hanem a készítők szakértelmét is” – magyarázta a cipőtervező.

Egészségügyi szempontból az ideális sarokmagasság 3-4 centiméter, és minél szélesebb a sarok, annál jobb. Lényeges, hogy elég hely jusson a lábujjaknak, a sarkat pedig – nyitott cipők esetében is – minél stabilabban tartsa a lábbeli. Cipőtalpból a nem túl vastag, de nem is túl vékony, természetes talajokat imitáló, rugalmas talp a megfelelő, ez ugyanis tompítja a rázkódásokat járás közben. A terhelés ideális esetben az egyes és az ötös ujjon, valamint a sarkakon kell hogy legyen. Az ortopéd szakorvos magas sarkú cipőkbe harántemelő használatát javasolja.

Pihentetni kell 

„Talán furcsán hangzik, de cipővásárlásnál nagyon lényeges, hogy tisztában legyünk a lábméretünkkel. A különböző gyártóknál ugyanis eltérhet a méretezés, illetve a cipő fazonjától is függ, hogy mekkora kell belőle. Próbáljuk fel a kisebb és a nagyobb méretet is! Maradjunk egy darabig a cipőben, ne üljünk, hanem álljunk fel és járkáljunk benne – tanácsolta Atyai László. – Soha ne vegyünk meg rossz minőségű, kényelmetlen vagy nem megfelelő méretű cipőt csak azért, mert külsőre tetszik, vagy mert épp akciós áron kínálják!”

A cipőtervező felhívta a figyelmet arra is, hogy mind a lábfejet, mind pedig a cipőket pihentetni kell. „Ne vegyük fel két nap egymás után ugyanazt a cipőt, és ne is kizárólag egyféle cipőben járjunk. Váltogassuk a lapos és magas sarkú, illetve ezen belül a különböző sarokmagasságú cipőket! Ha pedig lehetőségünk nyílik, menjünk ki a természetbe és járkáljunk mezítláb. Elvégre a lábainkat erre tervezték.”